 |
In
schooljaar 2023-2024 heb wekelijks gesprekken
met leerlingen uit de onderbouw (klas 1-3) HAVO/VWO van
scholengemeenschap Pantarijn, Wageningen. Het betreft de
zogenaamde P-uren. P-uren (Pantarijn-uren) staan voor uren
waarin leerlingen zich persoonlijk kunnen ontwikkelingen. De
keus voor het voeren van filosofische gesprekken is dan ook
een bewuste. Na een aanzet is het de bedoeling dat leerlingen
zelf onderwerpen aandragen. De opzet lijkt op die van het
filosofisch café, daarom noem ik deze uren dan ook "filosofie café
pantarijn".
Het jaar is verdeeld in twee helften. De eerste reeks start
eind september. Eind januari 2024 start de tweede reeks
gesprekken.
|
 |
Podium
De Vlam, Rhenen
Een kennismaking met een filosofisch gesprek.
Woensdag 27 september - Starttijd 19.30 uur. Eindtijd ca.
21.00 uur
Toegangsprijs kennismakingsavond (*) € 7,50.
We geven aan alles wat we doen zin of betekenis. Maar niet
iedereen doet dat op dezelfde manier, met als gevolg dat we
soms langs elkaar heen praten. Alleen daarom al is het goed
om met elkaar in gesprek te gaan. Dat kan misschien wel het
beste in een filosofisch gesprek. In zo’n gesprek
onderzoeken de deelnemers samen een gespreksonderwerp. Dat
onderwerp wordt uitgediept, van alle kanten bekeken, maar
tegelijkertijd worden meningen onderzocht en bevraagd.
(*) Na de kennismakingsavond is het mogelijk in te tekenen
op een serie van 5 gesprekken. Die gesprekken zijn elke 2e
woensdagavond van de maand. De eerste is 11 oktober.
Begintijd 19.30 uur. Eindtijd ca. 20.45 uur.
De andere gesprekken zijn 8 november, 13 december, 10
januari 2024 en 14 februari 2024.
Klik voor meer info op het logo hierboven.
|
 |
"Een
druppel kunst in een zee van woorden". Dat is de titel van
mijn bijdrage aan het kunstmenu voor Wageningse scholen voor
het schooljaar 2023-2024. Kunst in dit menu moet je ruim
zien. Het kan gaan over schilder- en/of beeldhouwkunst, maar
ook over film, muziek, dans, toneel, theater...
Kunst nodigt bijna vanzelf uit om er een filosofisch gesprek
over te voeren. Kunst zet aan het denken. Niet alleen over
hoe wij kunst zien, maar is tevens een reflectie daarop en
zegt daarmee ook iets over onszelf of de ander. Zo gaat dat
bij filosofiegesprekken vaak ook.
(klik afbeelding voor info) |
 |
Ik
denk, dus ik filosofeer
Filosoferen iets voor jou? Probeer het zelf op de
maandelijkse filosofiebijeenkomsten met Paul Lemmens in de
bblthk. Wageningen, op de eerste vrijdagen van de maand.
Aanvang 18.45 uur en aanmelden is niet nodig. Check de
agenda van de bblthk voor de actuele data en of het
gesprek inderdaad plaatsvindt. (klik op de afbeelding
links)
Voor het komende jaar. 2023. zijn de gesprekken gepland op:
6 oktober, 3 november, 1 december.
In 2024 zijn de gesprekken op: 12 januari, 2 februari,
1 maart, 5 april,
7 juni en 5 juli. In mei is er geen gesprek.
Ik kiest de gespreksonderwerpen zo dat het gesprek door
iedereen te voeren en te volgen is. Maar gesprekken kun je
niet van tevoren plannen. Dat is maar goed ook, want soms
komen er onverwachte wendingen in het gesprek waardoor het
misschien nog wel interessanter wordt.
"Het fijne is dat er geen beslissingen hoeven te worden
genomen, geen doel gehaald, geen conclusie getrokken. In
een gesprek is iedereen gelijk en heeft iedereen evenveel
te zeggen. Filosoferen doe je vooral omdat het leuk is!”
|
 |
Begin
2023 heb ik een reeks van 7 filosofiegesprekken in de
groepen 1 t/m 8 van de Kardinaal Alfrinkschool in
Wageningen gevoerd. De gesprekken waren een opmaat voor
een kunstwerk dat alle leerlingen zouden gaan maken omdat
de school 50 jaar bestaat. De filosofiegesprekken gingen
over of iedereen en alles jarig kan zijn. Mensen en dieren
wel vonden de leerlingen. Dat wordt meestal ook gevierd.
Dat een stoel jarig kan zijn is minder gebruikelijk, ook
al bleek dat de meeste stoelen op een mysterieuze manier
toch 3 jaar waren. En het feest van 50 jaar school? "Kan
een gebouw ook jarig zijn?" |
 |
In
schooljaar 2022-2023 geef ik steeds blokken van 2 of 3
'lessen'/maand aan de leerlingen van HAVO/VWO-onderbouw
(Wageningen) tijdens de vrije-keus-uren. Mijn lessen zijn
eigenlijk geen lessen, maar gesprekken. De
gespreksonderwerpen die dit jaar langskomen zijn o.a.: wie
ben ik, heeft alles woorden, kan iets/iemand op twee plekken
tegelijkertijd zijn, bestaan er verschillende soorten
verliefdheid, ben je je eigen 'baas', wat zegt een foto,
alles van waarde is weerloos (maand van de filosofie),
vrijheid, wat verandert er?, wanneer is een tekst echt
(ChatGTP). |
 |
De
gesprekken de ik nu heb met leerlingen van de basisschool
vinden op projectmatige basis plaats. Zie ook hierboven
(Kunstmenu) en bij AANBOD. |
 |
De
bblthk, Wageningenorganiseert regelmatig activiteiten in de
schoolvakanties en ook mochteen filosofisch gesprek
plaatsvinden. “Kun je vrienden worden met een robot?” of “Is
een Zebra zonder strepen nog steeds een Zebra?” of “Wat is
de bovenkant van een pannenkoek?” of een spannende: “Als
iemand anders weet dat je een geheim hebt, heb je dan nog
wel een geheim?” Omdat er alleen jongens bij het gesprek
aanwezig waren ging de keus over het vrienden kunnen worden
met een robot. Het zou kunnen, maar dan ontbreekt er iets
heel belangrijks, gevoel en echte emotie, warmte. maar als
je helemaal alleen bent zou een robot soms best fijn kunnen
zijn. |
 |
Door het filosofisch café met jongeren (zie hieronder) kwam
ik in aanraking met een docent filosofie van
Scholengemeenschap Pantarijn. Hij bood mij de mogelijkheid
filosofiegesprekken te kunnen voeren met leerlingen uit de
onderbouw. Het is voor die leerlingen even wennen dat je
zelf iets mag/moet zeggen en niet degene die voor de klas
staat. Meestal werden/worden de leerlingen losser na een
aantal gesprekken. Er zijn tot op de dag van vandaag toe
heel wat mooie en ook bijzondere gesprekken gevoerd. |
 |
Vanuit de bibliotheek kwam de vraag om filosofiegesprekken
te voeren met volwassenen. Daarmee ben ik in 2021 begonnen.
Door Covid-19 was de start lastig en ben ik eigenlijk drie
keer opnieuw gestart. Gelukkig is er nu elke maand een
gesprek. De gesprekken zijn levendig, onderzoekend en zeker
ook geanimeerd.
|
 |
Jarenlang heb ik les gegeven aan de basisschool in alle
groepen. Dat was mijn vak. Het fijnst vond ik het werken in
de combinatiegroep 4/5. Daar heb ik dan ook het langst in de
groep gestaan. Ik schrijf bewust ‘in’, omdat dat precies is
hoe ik mijn werk zag. We deden het samen. Mijn voorkeur voor
filosofie maakte het leven in de groep ruimer, fijner ook.
Niets leukers dan tijdens de rekenles te vragen wat ‘2’ nu
is? “waar komt die vandaan?”, of “Weet je wel zeker dat 2x3
6 is?”, “Waarom dan?” en “Hoe weet je dat?”
Bij filosofische gesprekken zag ik leerlingen groeien. Maar
ik zag ook een omgekeerde dynamiek. De wat stillere
leerlingen bleken ‘plotseling’ op de voorgrond te komen en
de ‘aanwezigen’ werden stiller. Dat inzicht gaf een mooie
balans en een fijne sfeer in de groep.
Ik gaf niet alleen filosofielessen in mijn eigen groep, maar
ook in andere groepen. Gelukkig kon dat bij ons op school.
Wat bij mij in de groep al was opgevallen, viel mij in de
andere groepen opnieuw op, de stillere leerlingen hadden nu
soms meer te vertellen. Na een mooi gesprek over getallen,
ja ik heb iets met rekenen, werd een raam opengezet. Er
gingen wel meer ramen open; leerlingen gaven aan dat de
filosofielessen belangrijk waren en er heel anders gedacht
mocht en kon worden dan ze gewend waren.
Filosofie met basisschoolleerlingen is superleuk om te doen.
Leerlingen doen echt niet onder voor de leerlingen van het
voortgezet onderwijs of voor volwassenen. Er wordt scherp en
helder gedacht, soms zelfs met dezelfde argumenten of
inzichten. Dat zet je wel aan het denken. Maar daar heb je
dan gelukkig weer de filosofie voor… |
 |
Mijn eindwerkstuk voor de opleiding FMKJ aan het
ISVW-Leusden schreef ik over het filosofisch café. Het leek
me geweldig zo'n café in Wageningen op te zetten, maar dan
wel voor jongeren van het voortgezet onderwijs. Na het geven
van een aantal gastlessen aan leerlingen van HAVO/VWO van
Scholengemeenschap Pantarijn ging het café van start bij
Thuis in Wageningen. Na een wat aarzelend begin kwamen er
steeds meer jongeren tot een maximum van 12.
Volgens het idee achter het filosofisch café kwamen de
jongeren zelf met onderwerpen. Daaruit werd er één gekozen
en een filosofische vraag opgesteld. Uiteindelijk volgde een
gesprek. We hebben mooie gesprekken gevoerd: "Je kunt
het nergens anders zo diep over een onderwerp hebben als
hier!" of "Hier luisteren we tenminste naar
elkaar zonder meteen een oordeel te vellen en dat vind ik
mooi."
Het einde voor deze groep kwam onverwacht, Covid-19 maakte
het plannen voor nieuwe gesprekken onmogelijk. Dit soort
gesprekken voer je niet digitaal, je moet elkaar kunnen
zien.
Gelukkig vond er een herstart plaats in de bibliotheek. Maar
dat bleek voor jongeren een brug te ver, of wij, de
bibliotheek en ik, waren te snel met het plan. Voorlopig
even geen jongerencafé.
|
|